De klantenkaart maken is een van de grote strategieën van klantenbinding.
Naast de vele andere praktijken in deze zin is het de bedoeling om voordelen te
bieden aan meer frequente klanten, of zelfs om een nieuwe klantenportefeuille
te creëren door middel van de voordelen en faciliteiten die uw bedrijf hen kan
bieden.
De punten die recht geven op deze voordelen worden meestal opgeslagen op een
magnetische kaart, of zelfs op een papieren kaart.
Hoe maak je een klantenkaart voor je bedrijf?
De eerste stap is om een goed marketingplan op te stellen. Dat komt omdat u en
uw partners zullen moeten analyseren welk type kaart het meest ideaal is voor
uw type bedrijf en voor uw klanten.
Daarnaast moet u ook analyseren welke soorten voordelen deze klanten worden
geboden en hoeveel punten zij moeten verzamelen om deze voordelen te behalen.
Vergeet niet om strategische plannen te maken, altijd in lijn met uw bedrijfsplan
en uw budgetplanning.
Dat komt omdat de voordelen die uw bedrijf zal bieden via de klantenkaart geen
vorm van schade voor uw bedrijf kunnen zijn.
Het is noodzakelijk om te weten hoe je onderscheid kunt maken tussen wat de
voordelen voor het bedrijf oplevert en wat verlies kan betekenen wanneer het op
grote schaal wordt toegepast.
Ken de klant
Elke ondernemer die wil slagen weet dat het belangrijkste in zijn bedrijf de
klant is en als zodanig zeer goed bekend en begrepen moet zijn.
Deze kennis zorgt ervoor dat u gerichte acties kunt creëren, specifiek voor elk
klantsegment dat uw bedrijf heeft.
Deze richting en personalisatie maakt dat de klant zich bijzonder en exclusief
voelt. Als u de wensen, gewoontes en behoeften van uw klanten goed kent, weet u
precies welke voordelen voor hen het meest waardevol zijn.
Wees creatief
Creativiteit brengt altijd resultaat, en in dat geval is het niet anders.
Creëer een getrouwheidskaart die het gezicht van uw bedrijf heeft, die uw
visuele identiteit volgt.
Verzamel uw meest creatieve partners en medewerkers en bedenk een interessante
naam voor uw klantenkaart. Niet alleen dat, profiteer van deze bijeenkomst om
creatieve manieren te bespreken om deze kaart te adverteren.
Hoe zal het worden gepresenteerd in advertenties? Wie zal het doelpubliek zijn?
Hoe kan dit het beste worden bereikt?
Zoek naar manieren om deze kaart en de voordelen ervan af te stemmen op de
missie, visie en waarden van uw bedrijf. Op deze manier zal het naast de
voordelen voor uw klanten een goede toegevoegde waarde opleveren voor uw
klanten.
Kies het juiste materiaal
Heb je al besloten wat voor materiaal de getrouwheidskaart zal zijn? Wordt het
een magnetische plastic kaart? Heb je een chip nodig?
Het is de moeite waard om te onthouden dat als het plastic is, het belangrijk
is dat het een barcode heeft, zodat het kan worden gelezen door uw
bedrijfsmanagementsoftware.
Als het papier is, wat is dan de kwaliteit van dat papier? Is het moeilijk om
deze kaart te vervalsen? Zijn uw postzegels in goede kwaliteit of kunnen ze
gemakkelijk gekopieerd worden?
Al deze vragen zijn geldig om ongemak te voorkomen voor kwaadwillende klanten
die op illegale wijze willen profiteren van uw loyaliteitsprogramma.
Met deze tips is het veel gemakkelijker om een effectieve strategie voor uw
klantenkaart te creëren. Volg al deze stappen en als u met een ander idee komt
dat bijdraagt aan uw strategie, vergeet dan niet het toe te passen.
Bron: ecommercewebshops
Be the first to comment