Je bedrijf verkopen? Wij geven je een paar tips

Voor veel startende ondernemers is het beeld om een succesvol bedrijf op te bouwen en uiteindelijk voor miljoenen euro’s te verkopen de ultieme ondernemersdroom. Wij geven je een aantal tips waarmee je jou en je bedrijf stabiel laat draaien en uiteindelijk helpen bij het bedrijf verkopen.

Verhoog de winst

Focus op het verhogen van de netto-inkomsten en winst. Laat je niet al te zeer afleiden door de omzet (bruto), want het grootste deel van de potentiele kopers van je bedrijf zal de omzet omrekenen naar netto winst voor rente, belastingen en afschrijvingen.

Breng de financiële boeken op orde

Een audit of professionele beoordeling van de financiële gegevens is waarschijnlijk vereist als onderdeel van een bedrijfsoverdracht. Overweeg daarom om al eerder een audit uit te laten voeren door een gerenommeerd accountantskantoor. Een officiële beoordeling of audit zal de potentiele koper vertrouwen geven.

Wees eerlijk over lijken in de kast

Je wilt absoluut niet dat er verrassingen opduiken tijdens de due diligence. Als er brand uitbreekt, moet deze geblust zijn voordat je aan een M&A-proces begint. Wees eerlijk over lopende conflicten.

Maak een financiële prognose van 3 jaar

Zorg ervoor dat de cijfers die je projecteert, haalbaar zijn. Het maken van financiële prognoses is van cruciaal belang zodra je een fusie- en overnameproces begint, inclusief due diligence en onderhandelingen. Tijdens het M&A-proces is het hebben van financiële prognoses geweldig; ontbrekende financiële projecties kunnen het proces tot stilstand brengen of de waarde van je bedrijf verkoop ernstig in gevaar brengen.

Focus op omzet en groei

Elke potentiële koper gaat het groeipotentieel van jouw bedrijf onder de loep nemen. Daarom is het voor en tijdens een M&A-proces van strategisch belang om de verkoopaantallen te verhogen, wat kan betekenen dat je extra verkopers in dienst neemt en de totale investering in groei-initiatieven verhoogt.

Maak een SWOT-analyse

Definieer de sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Een potentiële koper zal proberen de zwakke punten en bedreigingen te benadrukken, omdat zij de best mogelijke prijs willen krijgen. Wees dus bereid om je juist te concentreren op de sterke punten en kansen en de bedreigingen en zwakke punten te verdedigen.

Identificeer potentiële kopers

Maak een lijst van alle potentiële kopers. Zorg ervoor dat je de voor de hand liggende en de niet zo voor de hand liggende daarin opneemt. Behandel deze lijst als een verkooplijst – bestudeer de bedrijven, stel jezelf voor, bespreek strategische partnerschappen en onderhoud contact met potentiële kopers.

Schakel een bedrijfsadviseur in

Bedrijfsadviseurs doen veel van het zware hijswerk om jouw bedrijf aan geïnteresseerde kopers aan te bieden. Om te beginnen zal een M&A adviseur helpen bij de voorbereiding van een teaser document en managementpresentatie van jouw bedrijf. Ook zal hij je helpen om de financiële situatie beter te begrijpen en te presenteren.