Heb jij een sterk businessplan, voldoende motivatie en het nodige startkapitaal om een BV op te richten? Dan ben je al een heel eind, maar de finishlijn is nog niet in zicht. Gelukkig is het in Nederland vrij eenvoudig om een BV (Besloten Vennootschap) op te richten. Ben je benieuwd wat er allemaal bij het oprichten van een BV komt kijken? In dit blog lees je meer over het oprichten van een BV en enkele tips die goed van pas gaan komen.
Wat zijn de voordelen van een BV?
Er zijn verschillende rechtsvormen waar je uit kunt kiezen bij het oprichten van je bedrijf. Naast de BV is er ook de eenmanszaak, de VOF en de NV. De keuze voor een BV is echter een hele logische, want je profiteert van een aantal voordelen die de andere rechtsvormen niet met zich meebrengen. Het grootste voordeel is dat je als ondernemer in een BV in beginsel niet aansprakelijk bent voor schade en of schulden in de BV. Dit is bij een eenmanszaak wel het geval. In een BV bepaal je ook zelf welke rol jij aanneemt. Word je bestuurder of aandeelhouder? De keuze is aan jou. Over aandelen gesproken. Deze zijn in een BV makkelijk overdraagbaar. Tot slot neem je ook makkelijker personeel in dienst en profiteer je van lagere belastingtarieven.
Waar op letten?
Bij het oprichten van een BV zijn ook bepaalde kosten gemoeid. Denk aan de notariskosten, die flink kunnen oplopen. Dit zijn kosten die je niet altijd in je planning hebt meegenomen. Een flinke domper dus, als je dit aanzienlijke bedrag nog over moet maken. Houdt ook rekening met toenemende administratieve taken. Een BV moet namelijk ook aangifte vennootschapsbelasting indienen én de jaarrekening moet bij de Kamer van Koophandel (KvK) aangeleverd worden. Verzuim je deze documenten aan te leveren? Dan kun je in het geval van financiële problemen wel zelf aansprakelijk gesteld worden.
Professionele hulp inschakelen
Het is logisch dat je als beginnende ondernemer liever niet alle administratieve taken op je neemt. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om zich bij te laten staan door een fiscaal of juridisch adviseur. Dan ben je er in ieder geval van verzekerd dat alle administratieve en belastingtechnische zaken correct afgehandeld worden. Bovendien is professionele begeleiding altijd welkom. Zo kun je om advies vragen als iets niet duidelijk is of laat je belangrijke stukken nog een keertje controleren voor je ze opstuurt.